جمعه 27 مهر 1403 | Friday 18 October 2024

محمود حق دوست، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت هفته معلم یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب، در این یادداشت آمده است:
به نام خدا

نقش معلم در تربیت

در هزاره سوم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بررسی تاثیر آن بر نظام آموزشی بی‌تردید غیر قابل انکار است .هر روز بر دامنه این رویداد افزوده می‌شود و می‌تواند تحولی شگرف را در نوع زندگی علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... ایجاد نماید.

اما در همین تغییرات روز آمد جهانی و امکان انتقال پیام‌ها در کانال‌های متعدد ارتباطی، تعامل و بازخورد مستمر نقش و جایگاه معلم به عنوان عنصر اول -فرستنده پیام- تاکنون دچار دستخوشی جدی ،مبنی بر اینکه به حضور رودررو و چهره به چهره او در تعلیم و تربیت نیاز نیست، نشده است که البته در تغییر رویکرد و شیوه‌های نوین انتقال مفاهیم، جای هیچ گونه تردیدی نیست، اما باور غالب بر این است که ضرورت ارتباط مستقیم بین معلم و دانش آموز به جهت بازخوردهای مستمر، ارتباط عاطفی، تاثیر کلام و نمادهای موجود همچنان به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود.

rooze moalem

با این نگاه مختصر به نقش یاد گیرنده و یاددهنده -معلم- در نظام رسمی تعلیم و تربیت ،باید اذعان داشت که آنچه در دنیای امروز به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود درک نیاز واقعی به معلم ،در یک فرایند پویا است، نقشی که لحظه‌ای نمی‌توان بدون آن ،عنصر یادگیری را به تمام و کمال نمایان ساخت.

سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن واکاوی، ترسیم اهداف و تبیین راهکارها مهم‌ترین نقش را به معلم و راهبر آموزشی اختصاص داده است تا ساحت‌های تعلیم و تربیت که همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد به بهترین وجه اجرایی شود و در جان و دل مخاطب -دانش آموز- ریشه دواند.

پرورش ساحت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی ،تربیت زیستی و بدنی ،علمی و فناوری، اقتصادی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی و ... در این مسیر به هدایت و همت معلمانی وابسته است که با همه وجود، متعلمان را در رسیدن به قرب الهی و کمال مطلوب یاری می‌رساند که بروز و ظهور آن را در رفتار و منش فراگیران می‌توان مشاهده کرد.

بر این اساس پاسداشت شأن و منزلت معلم اگرچه به شکل نمادین در یک روز خاص و در طول یک هفته با شیوه‌های متنوع همراهی مردمی ،ستادی و اجرایی متجلی می‌شود ،اما به واقع هر روز که در آن ارتباط موثر معلم و دانش آموز در راستای توسعه و ترویج علمی، آموزشی و تربیتی شکل می گیرد و اندوخته‌های دانش آموزان در آن مسیر رشد و ارتقا می‌یابد به راستی روز معلم است و با این مفهوم عمیق، همه روز،روز معلم و آموزگار ، گرامی ترین عنصر این رویکرد تربیتی است .

در قدرشناسی این مقام شامخ، تکرار این بیت پایانی آغازی بر این راه پرشکوفه و امید آفرین است که:

ز بوسیدنی‌های این روزگار

یکی هم بود دست آموزگار

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group